"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> یک سیاره کوتوله
مطالب علمی و فراماسونری
سه شنبه 5 دی 1391برچسب:یک سیاره کوتوله,نجوم, :: 16:50 :: نويسنده : امید مسگرها

(اريس )الهه جنگ در يونان و معادل ايراني آن ايندره يا «اريس ۱۳۶۱۹۹» كه پيش تر با نام «۲۰۰۳ يو بي ۳۱۳» خوانده مي‌شد، يك سياره كوتوله است كه در ۵ ژانويه ۲۰۰۵ توسط ستاره‌شناسان مشاهد شد و در ۲۹ ژوئيه همان سال خبر كشف آن انتشار يافت.

اين كشف سر و صداي زيادي در مجامع علمي برپا كرد. اريس (۲۰۰۳يو بي۳۱۳) از پلوتون بزرگ‌تر بود و به همين دليل، يابندگان بر سيارهبودن اين سيارك پافشاري مي‌كردند. جرم سياره هم ۲۷٪ بيشتر از پلوتون ارزيابي شد. سرانجام راي‌گيري در مورد سياره‌بودن خود پلوتون انجام شد؛ پلوتون را از فهرست سياره‌ها كنار گذاشتند و رده تازه‌اي به نام سياره كوتوله پديد آمد.

        گروه يابنده سياره كوتوله پس از يافت اريس كار را با بيناب‌نمايي ادامه دادند و با آشكارسازي نور فروسرخ در ۲۵ ژانويه ۲۰۰۵، يخ و متان را در آن شناسايي كردند كه نشان‌دهنده همانندي آن با پلوتون بود.

به خاطر مدار اريس دماي آن ميان (۲۴۳- تا ۲۱۷-) درجه سلسيوس است. سطح اريس از پوسته بسيار نازكي از متان كه منشا آن احتمالاً از درونش است احاطه گرديده. ولي در مورد پلوتون احتمالاً تحت دگرگوني‌هاي شيميايي و پرتوهاي خورشيدي، متان سطح كمي به رنگ قرمز گرويده و نمايي اخرايي رنگ به وجود آورده‌است. اما متان سطح اريس بشتر به زرد تمايل دارد و علت اين موضوع فاصله بيشترش از خورشيد است .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







ورود اعضا:
script language="javascript" type="text/javascript" src="http://mehrdaddesign.com/data/advertisment/jquery.js">